[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 114-93 برگشت به فهرست نسخه ها
بایسته‌های اخلاقی مدرّس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها از منظر معارف حدیثی
سیدحسن محمدی ، زهره عباسی
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (742 مشاهده)
از آنجا که محیط‌های آموزشی، به‌ویژه دانشگاه‌ها وظیفه‌ای مهم در تربیت افراد به عهده دارند، رعایت اخلاق حرفه‌ای استادان دانشگاه‌ها به دلیل تأثیرگذاری شگرف روی دانشجویان امری ضروری است. استادان معارف در دانشگاه‌ها نمونه انسان متدین، وارسته و متخلق به اخلاق الهی تلقی می‌شوند. لذا شایسته است استادان محترم ضمن توجه به اهمیت نقش و وظیفه اجتماعی و الهی خود در قبال نسل جوان، علاوه بر ارتقای سطح علمی خود، بینش و رفتاری متناسب داشته باشند تا بتوانند عملاً در مسیر آشنایی بیشتر فراگیران با اخلاق و تربیت اسلامی گام‌های مؤثرتری بردارند؛ ازاین‌رو، پژوهش حاضر با روش کتابخانه‌ای و استفاده از منابع دینی، به‌صورت توصیفی ـ تحلیلی به بایسته های اخلاقی استاد در سه مرحله قبل، حین و بعد از تدریس پرداخته است. لزوم خودسازی، خودکارآمدی و دانش و بینش، قبل از تدریس و نیز پاکیزگی و آراستگی ظاهری، خوش‌رو بودن و خویشتن‌داری هنگام تدریس و ضرورت ارتباط مداوم با دانشجویان، هماهنگی گفتار و کردار، پیگیری مباحث درسی و غیردرسی دانشجویان پس از تدریس از جمله ویژگی های اخلاقی هر استاد به ویژه مدرس معارف اسلامی است. بهترین راهکار برای بهبود اخلاق تدریس، تلاش برای تهیه و تدوین منشور اخلاقی در دانشگاه‌ها با کمک مسئولان امر و صاحب‌نظران و نهادینه کردن این امر در دانشگاه‌هاست.

شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: بایسته‌های اخلاقی، الگو بودن مدرّس، تدریس معارف اسلامی، معارف حدیثی.
متن کامل [PDF 313 kb]   (153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/10/20 | پذیرش: 1403/4/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi S H, abbasi Z. Ethical Needs of Islamic Education Teachers in Universities from the Perspective of Hadith-Based Maaref. مطالعات معارف حدیثی 2024; 1 (3) : 5
URL: http://hadith.maaref.ac.ir/article-1-39-fa.html

محمدی سیدحسن، عباسی زهره. بایسته‌های اخلاقی مدرّس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها از منظر معارف حدیثی. مطالعات معارف حدیثی. 1402; 1 (3) :93-114

URL: http://hadith.maaref.ac.ir/article-1-39-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( پاییز 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعات معارف حدیثی Studies in the Maaref of Hadith
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4657