غیب آن است که از حواس پوشیده و مخفی باشد. روایات رسیده از حضرت امیرالمؤمنین علی× و جمع بین آنها به اثبات غیب و علم غیب و اموری فراحس انسانها برای حضرت امیرالمؤمنین علی×میپردازد و درنهایت، به این نتیجه میرسد: علم غیبی که از غیر خداوند نفی شده علم غیبی ذاتی و فقط متعلق به خداوند است و علم غیبی که برای غیر خداوند به اثبات رسیده، فیضی و مستفاد است. این نوشتار در پی آن است که با نگاهی دروندینی و مبتنی بر کلام امیرالمؤمنین علیعلیه السلام به بررسی معنا، ماهیت و چیستی و اقسام غیب بپردازد و همچنین به این پرسش پاسخ دهد که چگونه میشود در برخی روایات رسیده از جانب حضرت امیرالمؤمنین علی×، علم غیب از غیر خداوند نفی شده و در پارهای دیگر امکان علم غیب برای غیر خدا اثبات شده است.
Balaghi A, Majidi H. A Study of the What and the Nature of the Knowledge of the Unseen in the Words of Imam Ali. مطالعات معارف حدیثی 2024; 1 (4) : 4 URL: http://hadith.maaref.ac.ir/article-1-68-fa.html
بلاغی علی، مجیدی حسن. بررسی چیستی و ماهیت علم غیب در کلام امام علی علیه السلام. مطالعات معارف حدیثی. 1402; 1 (4) :69-86